Go down
Nauczyciele
Nauka
Nauczyciele

"Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V] Empty "Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V]

Sro Cze 22, 2016 9:43 pm
Tytuł: Magiczne wzory i napoje
Autor: Arsenius Jigger
Przedmiot: Eliksiry dla klas I-V
Źródła, które były wykorzystane:
http://biblioteka.dzs.pl/alchemia/magiczne-wzory-i-napoje/
http://pl.harrypotter.wikia.com/wiki/
http://harrypotter.wikia.com/wiki/
https://pl.wikipedia.org/wiki/
http://wywary.blogspot.com/
http://eliksiry-serek.blog.onet.pl/
Medycyna naturalna. Rośliny, które leczą" Joela L. Swerdlowa
Leksykon przyrodniczy wydawnictwa Świat Książki
Rok wydania: 1886, wydanie poprawione 1965
Stan: Nowy
_________

Spis Treści:
Wstęp
1. Teoria eliksirologii
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Czym jest alchemia?
1.3. Rodzaje eliksirów
1.4. Prawa Golpalotta
1.5. Niezbędne wyposażenie dobrego alchemika
1.6. Zanim zaczniesz ważyć eliksir
2. Składniki mikstur
2.1. Podział ingrediencji
2.2. Bazy mikstur
2.3. Lista składników roślinnych
2.4. Lista składników odzwierzęcych
2.5. Lista składników nieorganicznych
3. Receptury Eliksirów
3.1. Klasa I
3.2. Klasa II
3.3. Klasa III
3.4. Klasa IV
3.5. Klasa V
_________

Treść:

Witaj, młody czarodzieju!
Przed tobą przewodnik po eliksirach, aby było ci łatwiej przebrnąć przez pierwsze lata nauki! Szanuj swojego nauczyciela, który znosi twoje młodzieńcze wybryki oraz materiały, z których korzystasz, w tym składniki do wytwarzania eliksirów. Nie kopiuj treści tego podręcznika bez zgody autora, który już na starcie trzyma kciuki za twoje dobre oceny!
Połamania różdżki,
Argenius Jigger



ROZDZIAŁ 1 - Teoria elikserologii


1.1. Podstawowe pojęcia

ELIKSIROLOGIA – szeroka nauka o wytwarzaniu eliksirów. Zajmuje się także badaniem właściwości składników w różnych kombinacjach.

ELIKSIR - mikstura stosowana od wieków przez czarodziejów na różne dolegliwości. Z czasem zakres działania eliksirów zaczął się rozszerzać, lecz później ich popularność spadła na rzecz zaklęć, które gwałtownie się rozwinęły i dzięki nim można było uzyskać podobny skutek. Jednak to eliksiry przodują, gdyż zapewniają lepszą skuteczność w wielu dziedzinach, np. w medycynie. Każdy składa się z bazy, do której dorzuca się kolejne składniki: w tym organiczne i nieorganiczne. Im więcej składników tym bardziej trudny eliksir w przygotowaniu.

WYWAR – nie jest dokładnie tym samym, co eliksir, gdyż przygotowuje się w charakterystyczny sposób: zagotowuje się roślinne składniki. Wywar może posłużyć za bazę, która wzmocni konkretny efekt danego eliksiru lub za jeden z składników. Niektóre wywary działają też samodzielnie, ale dają dość delikatne efekty. Dzielimy na:
- wywary jarskie - sporządzone ze składników roślinnych.
- wywary jarzynowo-mięsne - sporządzone na bazie roślin i składników odzwierzęcych

ESENCJA – bardzo skoncentrowana mikstura, która działa lepiej w mniejszej porcji od standardowego eliksiru. Esencje pozyskuje się ze składników. Mogą działać inaczej od samego składnika wrzuconego do eliksiru. Nie zaleca się samodzielnego spożywania.

NAPAR – składniki roślinne zalewane wrzątkiem. Może być samodzielnym lekarstwem, ale o delikatnym działaniu lub składnikiem, czy też bazą pod eliksir.

NALEWKA -  zioła lub owoce zalewane alkoholem i odstawione na co najmniej kilka dni.

EKSTRAKT - inaczej wyciąg, to płyn pozyskiwany w wyniku ekstrakcji.

AROMAT – mieszanina suchych składników o charakterystycznym silnym zapachu.

TRUCIZNA - silny eliksir o działaniu wyniszczającym organizm. Każda trucizna może atakować inne organy, lecz i tak ostatecznie osoba po jej spożyciu umiera. Niektóre trucizny działają od razu, a niektóre po wielu godzinach, a nawet dniach.

ANTIDOTUM – odtrutka, która neutralizuje działanie trucizny. Nie dla wszystkich eliksirów śmiertelnych wytworzono skuteczne antidotum.

ELIKSOR - błędnie wykonane eliksiry. Każdy eliksir ma swój odpowiednik w eliksorze. Zawsze (choć są przypadki, kiedy tak nie było) eliksory wybuchają. Dlatego korzystamy z oznaczenia X1, np. błędnie wykonany Eliksir Śmierci zapisujemy -  Eliksor Śmierci XXX3.

    Oznaczenia błędnie wykonanych eliksirów:X - mało wybuchowyXX - średnio wybuchowyXXX - wysoko wybuchowyXXXX- niebezpiecznie wybuchowy (może poderwać cały Londyn).


Oddziaływanie poszczególnych rodzajów magicznych napojów.

ELIKSIR <----->ELIKSIR

TRUCIZNA <------ ANTIDOTUM

ANTIDOTUM -------> TRUCIZNA


1.2. Czym jest alchemia?

Alchemia jest starożytną nauką poprzedzająca elikirologię. Obecnie alchemia bada jedynie zagadnienia Panaceum, Eliksiru Nieśmiertelności i Kamienia Filozoficznego. Panaceum to lek na wszelakie choroby. Jak do tej pory nie udało się tak owego odkryć, chociaż w średniowieczu uważało się za to upust krwi, lecz zostało udowodnione, że nie przynosi to żadnego pozytywnego skutku, a zamiast tego osłabia człowieka. Eliksir Nieśmiertelności (Eliksir Życia) ma zatrzymać starzenie się organizmu, zatrzymać wiek w momencie jego wypicia. Z kolei Kamień Filozoficzny jest niesamowitym minerałem, którego sposób wytworzenia jest nieznany. Jedyną osobą, której udało się go wyprodukować to Nicolas Flamel, który stworzył go w XIV wieku. Jednakże nigdy nie podzielił się z sekretem stworzenia owego kamienia. Pewnie jest to, że dzięki niemu można przemieniać rzeczy w złoto oraz wytworzyć Eliksir Życia, który zapewnia długowieczność i witalność.

Początki alchemii sięgają starożytności. Powstała najprawdopodobniej w Egipcie, skąd przeniosła się do innych miejsc na świecie. W Egipcie znajduje się największe na świecie centrum badań alchemicznych.

Sławni alchemicy:


1.3. Rodzaje eliksirów

PODZIAŁ ZE WZGLĘDU NA ICH DZIAŁANIE
Eliksiry klasyczne - popularne w użytkowaniu eliksiry, które zostały stworzone przez pierwszych alchemików. Charakteryzuje je prostota i powszechność ingrediencji. Są podstawą do zaliczenia końcowych egzaminów w Hogwarcie. Nie wpływają znacząco na psychikę osoby, która je wypije.
Przykłady:

Eliksiry transmutacyjne - tak jak zaklęcia transmutacyjne wpływają na wygląd ludzi, bądź przedmiotów. Jednak w przeciągu lat zdecydowanie wyparły je wygodniejsze zaklęcia, a swój czas miały w średniowieczu i nowożytności. Dopiero w XIX wieku straciły popularność na rzecz nowo wymyślonych zaklęć. Niektóre wciąż nie mają swoich odpowiedników, więc trzeba poświęcić czas na uwarzenie mikstury by uzyskać upragniony efekt.
Przykłady:

Eliksiry mentalne - wpływają na umysł, zmęczenie, a nawet emocje w dość przewidywalny sposób. Jednak należy używać je rozważnie, gdyż mogą wywołać nieodwracalne skutki.
Przykłady:

Eliksiry ochronne - podobnie do zaklęć mają za zadnie ochraniać osobę lub przedmiot. Są mniej trwałe od zaklęć, dlatego też rzadziej wykorzystywane, jednak większość nie ma swoich odpowiedników w wygodniejszej formie - zaklęć. Mimo to są dość trudne w wykonaniu.
Przykłady:

Eliksiry zdrowotne - stosowane przez magiczną służbę zdrowia, chociaż każdy na własny użytek może je wykonać. Zwykle ich wykonanie jest dość żmudnym procesem, więc łatwiej jest zakupić gotowy produkt. Jak ich nazwa wskazuje, wpływają na zdrowie,  zwiększają tężyznę fizyczną, a nawet zmniejszają odczuwane zmęczenie osoby, która wypije eliksir.
Przykłady:

Eliksiry miłosne - wpływają na zachowanie osoby, która wypije taki eliksir. W rzeczywistości nie są w stanie wywołać prawdziwego zakochania, a jedynie obsesyjne zauroczenie na punkcie wybranej osoby. Składniki mikstury mocno odurzają i wpływają na emocje w sposób nie do końca przewidywalny, czasem nawet wywołują urojenia.
Przykłady:

Eliksiry czarnomagiczne - nieliczne eliksiry czarnomagiczne są nauczane w Hogwarcie. Nawet jeśli uczniowie go przygotowują, to jako ciekawostkę, bądź wyzwanie. Są niezwykle trudne i nieliczni znają ich właściwe receptury. Swoją nazwę zawdzięczają trudnymi do odwrócenia skutkami, nierzadko służą manipulacjom, a nawet zabiciu nieszczęśnika, który wypił eliksir.
Przykłady:

Eliksiry pradawne - ich receptury dawno przepadły. Najprawdopodobniej posługiwały się nimi średniowieczni czarodzieje i czarownice. Jeśli jakaś receptura zostanie cudem znaleziona lub rozszyfrowana (tak, często zapisywano je szyfrem, aby nie trafiły w niepowołane ręce), to zapewne zawiera składnik, który już dawno nie istnieje lub jego pozyskanie jest zabronione.


NAJSILNIEJSZE ELIKSIRY
Przykłady:


1.4. Prawa Galpalotta

I PRAWO GOLPALOTTA
W eliksirze musi znajdować się dwa razy więcej składników pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego.

Należy pamiętać, że wykorzystując to prawo powinniśmy mieć świadomość o różnej charakterystyce składników, ich sile oraz ilości, stąd mając 3 składniki zwierzęce można mieć nawet 1 składnik roślinny, którego ilościowo może być znacznie więcej, ew. może mieć znacznie większą siłę.

Uwaga! Wielu współczesnych elisirologów podważa tą tezę, gdyż możliwe jest stworzenie eliksiru, który nie spełnia tej zasady.


II PRAWO GOLPALOTTA
W eliksirze musi znajdować się ciecz.

Formę cieczy pełni każda baza, której choćby odrobina musi się znaleźć w eliksirze. Przykłady cieczy jako bazy zostały podane w rozdziale 1.4., lecz ich katalog jest znacznie obszerniejszy. Im więcej płynu, tym więcej składników należy dodać.


III PRAWO GOLPALOTTA
Antidotum na złożoną truciznę to więcej, niż suma antidotów na każdy z jej składników.

To prawo uczniowie omawiają w szóstej klasie.


1.5. Niezbędne wyposażenie dobrego alchemika

Niezbędne przedmioty:


1.6. Zanim zaczniesz ważyć eliksir

Znajomość składników.:

Kolejność dodawania składników.:

Ważność szczegółów:


1.7. Przydatne zaklęcia

Aquamenti - przed użyciem kociołka należy sprawdzić czy kociołek jest w dobrym stanie, dzięki temu zaklęciu sprawdzimy czy nie przecieka.

Incendio - nim możemy zapalić palenisko pod kociołkiem.

Tergeo - po przygotowaniu eliksiru i po przelaniu odrobiny do fiolki resztę eliksiru z kociołka możemy opróżnić tym zaklęciem.

Chłoszczyść - po przygotowaniu eliksiru stanowisko możesz oczyścić tym zaklęciem.


Ostatnio zmieniony przez Nauczyciele dnia Czw Cze 29, 2017 6:51 pm, w całości zmieniany 6 razy
Nauczyciele
Nauka
Nauczyciele

"Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V] Empty Re: "Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V]

Nie Cze 18, 2017 12:32 am
ROZDZIAŁ 2 - Składniki mikstur

2.1. Podział ingrediencji

INGREDIENCJA – składnik niezbędny do wykonania eliksiru. Ingrediencje dzielimy wg :

a) Pochodzenia
- Organiczne:

  • Roślinne - w tym także grzyby i glony - występują w prawie każdym eliksirze
  • Zwierzęce - np. róg jednorożca

- Nieorganiczne - w tym minerały, alkohole

b) Magiczności:
- Magiczne - występują tylko w świecie czarodziejów
- Niemagiczne - dostępne także w świecie mugoli

c) Stan Skupienia:
- Ciało Stałe
- Ciecz
- Gaz


2.2. Bazy mikstur

Bazy zwykle nie działają na skuteczność eliksirów. Ich neutralność jest uwzględniona jedynie w teorii, gdyż w praktyce może to różnie wyglądać. Niezalecane jest zamienianie bazy z receptury na inną. Należy bardzo uważać przy ich wyborze oraz przyrządzaniu, bo od ich jakości zależna jest jakość gotowego eliksiru. Uczniowie większość baz uczą się przygotowywać w pierwszych latach nauki, lecz przy przyrządzaniu eliksirów korzystają z gotowych z zapasów szkoły.

Spis baz:


2.3. Lista składników roślinnych

Spis:


2.4. Lista składników odzwierzęcych

Spis:


2.5. Lista składników nieorganicznych

Spis:


Ostatnio zmieniony przez Nauczyciele dnia Czw Cze 29, 2017 1:57 pm, w całości zmieniany 2 razy
Nauczyciele
Nauka
Nauczyciele

"Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V] Empty Re: "Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V]

Nie Cze 18, 2017 12:34 am
ROZDZIAŁ 3 - Receptury eliksirów

KLASA I

Eliksir Pieprzowy
Eliksir podawany by zapobiegać różnym chorobom. Znakomity na przeróżne przeziębiania, wzmacniający odporność.
Receptura

Napój leczący czyraki
Ten eliksir bardzo skutecznie leczy czyraki, nawet te wywołane zaklęciem. Za jego pomocą można pozbyć się także krost, pokrzywki i innych przypadłości. Bardzo silny eliksir.
Receptura

Napój z czyraków lub wywar czyrakobulwy na trądzik
Eliksir, dzięki któremu można pozbyć się drobnych zmian ze swojego swojego ciała np. trądziku, zaskórników. Bardzo popularny wśród młodych osób. Słabszy od napoju leczącego czyraki.
Receptura

Eliksir Rosnący
Powoduje wzrost ludzi i zwierząt, działa jednak stanowczo krócej od eliksiru kurczącego, ale stanowi też doskonałe lekarstwo na skutki wypicia tegoż eliksiru.
Receptura

Eliksir Kurczący
Powoduje kurczenie się ludzi i zwierząt, dlatego trzeba być uważnym, gdy się go sporządza.
Receptura
___________________________________

KLASA II

Eliksir wyostrzający poczucie humoru (rozśmieszający):
Powoduje śmiech u każdego, kto go wypije.
Receptura

Eliksir Rozdymający
Eliksir, który powoduje wzrost każdej rzeczy, na którą się go poleje.
Receptura

Wywar Dekompresyjny
Eliksir, który przywraca naturalny rozmiar obiektu spryskanego Eliksirem Rozdymającym.
Receptura

Eliksir Słodkiego Snu
Powoduje natychmiastowe zaśnięcie. Jest podawany osobom chorym, cierpiącym na bezsenność i małym dzieciom mającym problem z zasypianiem. Po zażyciu tego eliksiru osobie, której go podano nic się nie śni.
Receptura
___________________________________

KLASA III

Powój
Eliksir zapewnia odporność na kwas. Bardzo przydatny w walce z potworami z trującymi wydzielinami.
Receptura

Zamieć
Przyspiesza refleks, poprawia koordynację i koncentrację.
Receptura

Oko Kota
Eliksir, który umożliwia widzenie w ciemnościach.
Receptura

Biały Miód
Redukuje działanie większości eliksirów, a zwłaszcza ich skutków ubocznych. Nie dotyczy to jednak większości silniejszych trucizn.
Receptura

Eliksir bujnego owłosienia
Powoduje przyrost włosów. Siła przyrostu zależy od ilości wypitego eliksiru. Włosy wyrastają wszędzie, nie tylko na głowie. Nawet jedna kropla gwarantuje piorunujące efekty.
Receptura

Eliksir Zmieniający Kolor Włosów
Eliksir, który powoduje zmianę koloru włosów z naturalnego koloru na barwę, o której pomyśli osoba zażywająca go.
Receptura

Eliksir Pomieszania
Eliksir, który sprawia, że osoba, która go zażyje myśli, że jest zupełnie kimś, lub czymś innym i zaczyna robić coś, czego zazwyczaj by nie zrobiła.
Receptura
___________________________________

KLASA IV

Wywar Zamraczający
Powoduje, że osoba, która go wypiła jest bardzo lekkomyślna i nie powinno polegać się na jej zdaniu.
Receptura

Bełkoczący Napój
Powoduje, że osoba mówi bez ładu i składu.
Receptura

Eliksir Ninde
Celtycki wywar upiększający przedmioty. Nie może być stosowany na ludziach
Receptura

Eliksir Prawdy
Słabsza i łatwiejsza do sporządzenia wersja Veritaserum.
Receptura

Eliksir Dobrego Powodzenia
Wypicie go daje gwarancję szczęścia na cały dzień. Eliksir ten jest jednak słabszy od Felix Felicis, ale też łatwiejszy do sporządzenia.
Receptura

Szkiele – Wzro
Eliksir, który powoduje odrastanie utraconych kości oraz wspomaga zrastanie tkanki.Używany przez magiczną służbę zdrowia.
Receptura
___________________________________

KLASA V

Eliksir Postarzający
Eliksir powodujący starzenie się o parę lub wiele lat.
Receptura

Eliksir Vermiculo
Eliksir tamujący krwawienie i wspomagający gojenie się głębokich ran.
Receptura

Eliksir Neelama
Dodaje żywotności i przyspiesza gojenie ran. Przygotowuje się go w trakcie trwania pełni księżyca.
Receptura

Eliksir Zapomnienia
Jedna kropelka tego eliksiru potrafi sprawić, że zapomina się o wszystkim, co wydarzyło się ówczesnego dnia. Im większa ilość, tym więcej rzezy się zapomina.
Receptura

Eliksir Miłosny Na Absyncie (inaczej cygański napój miłosny)
Receptura

Eliksir Nienawiści
Ten eliksir zasiewa w spożywającym niezwykłą nienawiść do wszystkiego lub do jednej osoby.
Receptura

Eliksir Wiggenowy
Eliksir regenerujący zdrowie. Nawet mała buteleczka po wypiciu leczy ciężkie rany.
Receptura
Sponsored content

"Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V] Empty Re: "Magiczne Wzory i Napoje" Arseniusa Jiggera [KLASY I-V]

Powrót do góry
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach